Welcome to my world. Be nice here. Thank you.|+Follow | DashBoard|

//I'm Yana Tyrah

 
 


 Hari ni aku dapat memiliki sepasang spesies tikus yang dikenali sebagai ROBOROVSKI HAMSTER. Aku teringin sangat nak ada haiwan peliharaan. Pernah pelihara KELINCI/ARNAB bernama Cici tapi jangka hayatnya tak lama. Lepas beberapa bulan bela akhirnya Cici tinggal aku. Bangun2 tidur terus menjerit panggil family dan menangis sebab itulah first time aku mula bela binatang dan sedih sebab aku dah sayang Cici walaupun ianya hanyalah sejenia haiwan dan tidak boleh bercakap. Untuk kali keduanya aku pelihara haiwan jenis hamster. Hamster ni sangat2 active sebab dari td dia tak berhenti langsung berpusing sana sini dalam rumah dia. Tahu lah dah bertukar ke rumah baru tapi kenapa aktif sangat dan memang sangat2 buas. Tak tahu lah apa yg specialnya tempat pusing2 depa tu tp asyik masuk dalam tu exercise pusing2, yg seekor lg asyik tidur saja. Alahaiii. Kadang2 sampai berebut2 nak main pusing2. Yang tak bestnya, aku cuba untuk pegang sebab nak manja2 dgn depa tapi sikit pun tak boleh pegang or tangkap. Taktau lah kenapa, aku hairan sangat2. Asyik lari ja sampai nak pegang sikit pun tak boleh. Takkan takut tengok aku besar dari depa kut. Takpa lah. Pengalaman pertama bela haiwan jenis hamster ni memang aku taktau apa lah kan. Nasib penjual hamster tadi ada bagi tahu  yg hamster ni tak mandi pakai air. Aku hairan kalau tak pakai air pakai apa. Rupa2nya hamster mandi guna 'Hamster Bathing sand'. Macam mana depa mandi pakai pasir tu? Haha. Ya Allah. Aktifnya depa ni sedangkan aku pun tak seaktif depa. Pakcik tu pun dah ajar aku sikit2. Untuk tahu lebih lanjut pasai hamster jenis ni aku cuba lah guna khidmat Cik Google yang sememangnya dijadikan sebagai kaunter pertanyaan. Lepas guna khidmat beliau baru aku tahu pasal hamster yg aku beli.

 Hamster jenis roborovski adalah jenis hamster terkecil.Hamster dewasanya hanya berukuran sekitar 5 cm Jadi walaupun sudah dewasa tubuh mereka tetap kecil. Roborovski memiliki muka yang imut dan lucu. Hamster ini memiliki gerakan yang paling lincah, suka berlari dan melompat. Diantara semua jenis hamster,roborovski adalah hamster paling penakut. Jadi saran saya, jika anda ingin memelihara hamster untuk lucu-lucuan,untuk dimanja,untuk memegang-megang,mengelus-elus sebaiknya anda jangan memilih jenis roborovski. Setiap anda ingin memegang pasti si hamster akan ketakutan dan berlari-lari seperti stress, padahal tidak. Lalu jika anda ingin mengembang biakkan hasmter roborovski boleh saja, tapi jenis roborovski adalah jenis hamster yang paling susah untuk dikembang biakkan. Walaupun hasmter saya sudah dewasa, tapi hamster roborovski saya tak kunjung mempunyai bayi. Setelah lama 5 bulan setelah pembelian akhirnya robo saya melahirkan. Hore!!roborovski saya melahirkan 4 bayi hamster. Memang roborovski tidak bisa melahirkan banyak bayi seperti hamster lain yang bisa melahirkan hingga 8 bayi.Cenderung lebih takut pada manusia dibanding yang lain Hamster roborovski hanya memiliki 2 variasi, yaitu : normal dan white face (muka putih) dengan warna bulu kurang lebih sama yaitu punggung kekuningan dengan perut putih.

Terima Kasih kerana sudi membaca. Setiap komen anda amat dihargai dan akan dibalas sebagai tanda penghargaan


Older Post | Newer Post



This is my blog, my rules, my world. Me Nurliyana Athirah bt Roslin. Still 18 years old I love teddy bear.I officianly taken by Capital S.When you're in my blog, please respect be. Thank you.






Principals : Yaya Tedy
Assistant : Yana Tyrah
Designer : Yaya Tedy



// Forever Young-One Direction